Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, September 11, 2008

Sekadar Renungan Bersama

  • Seseorang yang masuk kerja pukul 8.35 pagi sedangkan waktu kerja adalah 8.35 pagi dah dikira lewat datang kerja. Tetapi jika seseorang itu sembahyang Zohor pukul 2.00 petang atau 2.30 petang masih dikira awal waktu mengikut tafsiran umum sedangkan masuk waktu Zohor di Semenanjung Malaysia adalah sekitar 1.15-1.30 petang. Bukankah ini salah faham namanya?
  • Kita mengutuk dan mengeji Amerika terutamanya di saat pencerobohan Amerika pada beberapa negara Islam. Tetapi aneh ramai daripada kita tidak boleh meninggalkan rokok yang sebahagiannya dibuat oleh syarikat Amerika. Tidak kurang juga di kalangan kita yang menjadi peminat dan pembeli setia filem-filem Amerika yan kaya dengan propaganda, terutamanya filem-filem aksi perang dan perang. Di satu sudut kita jadi penentang dan di satu sudut yang lain kita menyokong mereka. Adakah ini maknanya benci tapi sayang?
  • Kalau ada pelancaran skim-skim amanah saham maka berduyun-duyunlah masyarakat pergi melabur untuk masa depan katanya. Tetapi jika ada pelancaran Tabung Derma (saham Akhirat) untuk membantu pihak-pihak yang memerlukan, untuk mengumpul satu juta RM pun cukup payah dari rakyat Malaysia. Malah ada yang mengambil masa berbulan-bulan walau mendapat publisiti meluas melalui media massa. Mana yang lebih kita cinta?
  • Kita sangat sensitif dan terharu apabila mendengar ada ibu bapa yang mendera fizikal anak-anak dan yang membuang bayi di merata-rata tempat. Tetapi kita jarang berasa sedih dan terharu apabila ramai ibu bapa yang mendera anak-anak, secara maknawinya tidak mendidik anak-anak menjadi anak-anak yang soleh seperti mengenal Allah, sembahyang, hormat orang tua, tutup aurat dan sebagainya agar tidak didera oleh malaikat di dalam kubur dan di akhirat nanti. Bukankah perbuantan ini juga boleh diibaratkan buang anak juga iaitu buang anak dalam neraka?mana lebih hina?
  • Kita selalunya akan cepat-cepat mengucap terima kasih pada sesiapa yang membantu kita dan mengenang budinya sampai bila-bila. Tetapi dengan Tuhan yang memberikan kita segala nikmat yang tak terhintung banyaknya, setiap detik dan masa, kita jarang rasa terhutang budi dan berterima kasih setiap masa dengan cara yang dituntut-Nya.
  • Kita pasti berasa malu dan terhina bila ada orang yang mendedahkan keaiban kita. Tetapi tidak pun rasa malu dengan Tuhan yang sudah sedia tahu kesalahan kita lahir dan batin, kecil dan besar.
  • Kita selalu rasa dia salah, dia jahat, dia tidak betul, dia menyeleweng dan sebagainya. Tetapi kita jarang sekali berfikir “aku jahat, aku berdosa, aku tidak betul, aku bersalah, kerana aku dia jadi begitu” sedangkan sikap-sikap ini dianjurkan.
  • Kalau ada kosert-konsert atau pesta maka bepusu-pusu untuk memeriahkannya. Tetapi jika ada kuliah-kuliah agama dan ilmu kita sering menjauhkan dan menyibukkan diri dengan hal duniawi.

1 comment:

Suraya said...

Salam...
Best la ayat2 dlm ruangan ni.
blh tak nak mintak izin letak dlm blog sy?
& sebarkan pd org lain?
blh tak?